Aleksander den stores verden

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Enestående kulturhistorisk reise til en vakker og glemt del av middelhavslandene – Albania og Makedonia – sammen med Hellas og Tyrkia

Da Aleksander den store for godt og vel 2300 år siden erobret det meste av Det nære Østen og Sentral-Asia, var det med de kulturelle røttene solid plantet i sine gresk-makedonske hjemtrakter. Dette er en tidsreise til den verden Aleksander ble født i – Makedonia, Hellas, Tyrkia og det sjelden besøkte Albania, som er en oversett perle. Vi ser viktige byer fra antikkens greske, romerske og senere bysantinske og osmanske riker, med masser av UNESCO-opplevelser – blant annet de makedonske kongegravene i Verjína og tallrike byggverker i Thessaloníki og Istanbul. Det blir også tid til å nyte livet i de vakre middelhavsomgivelsene, med vinsmaking, basarbesøk og den klare Ohrid-sjøen. Med få andre besøkende har vi den nesten for oss selv!

Vi bor utelukkende på 4-stjerners hoteller, og transporten foregår i en komfortabel buss.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Euro, lek, denar og lira

Dagsprogram 10 dager
Dag 1
Oslo – Istanbul, Tyrkia
Dag 2
Istanbul. Byrundtur inkl. Hagia Sofia, Den blå moskeen og Topkapi-palasset
Dag 3
Mulighet for båttur på Bosporos. Videre til Erdine. Byvandring
Dag 4
Edirne – Thessaloníki, Hellas
Dag 5
Thessaloníki. Byrundtur og utflukt til kongegravene i Verjína. Tid på egen hånd
Dag 6
Thessaloníki – Bitola – Ohrid, Makedonia
Dag 7
Ohrid. Byrundtur inkl. St. Stefans grottekirke
Dag 8
Ohrid – Berat – Tirana, Albania
Dag 9
Byrundtur i Tirana, utflukt til Durres og Kruja med vinsmaking og basar
Dag 10
Tirana. Tid på egen hånd og hjemreise

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo – Istanbul, Tyrkia
Vi flyr fra Oslo til Istanbul, som er Tyrkias største by med 13,9 millioner innbyggere. Vi sjekker inn på hotellet vårt i byen Sultanahmet.
Dag 2
Istanbul. Byrundtur inkl. Hagia Sofia, Den blå moskeen og Topkapi-palasset
Den Blå Moské

Istanbul er en kosmopolitisk by, som både rommer supermoderne storbyatmosfære og gavmilde mengder av "Tusen og en natt"-stemning fra tiden som hovedstad i Det bysantinske riket og senere som del av Osmanriket. Begge de gamle rikene har satt imponerende arkitektoniske fingeravtrykk på byen, som ånder av storslått historie på alle bauger og kanter.

Vi begynner på en dag fylt av opplevelser, først i det stemningsfulle Sultanahmet, Istanbuls gamle bydel. Her finner man flere av byens eksotiske basarer og byens mest markante historiske bygninger.

Vi begynner med Hagia Sofia, som var hovedkirke under Det bysantinske riket. Interiøret er spekket med imponerende mosaikker fra 500-tallet. Etter osmanenes erobring av Konstantinopel i 1453 ble Hagia Sofia tatt i bruk som moské, og det ble tilføyd fire minareter.

Vi fortsetter til Sultanahmet-plassen, som ligger der Konstantinopels gamle hippodrom befant seg. I romersk og bysantinsk tid ble den brukt til hesteveddeløp. Disse veddeløpene var ikke bare sportsbegivenheter, men en sjelden mulighet for alminnelige mennesker til å samle seg på samme sted som keiseren. De konkurrerende lagene var sponset av forskjellige politiske partier, og veddeløpene ble ofte blandet sammen med politisk og religiøs rivalisering. Hippodromen var rundt 450 meter lang og 130 meter bred og kunne romme rundt hundre tusen tilskuere. De ytre veggene med tilskuerplassene eksisterer ikke lenger; bare litt av endeveggen og midten av hippodromen er bevart. Her kan vi se en søyle – brakt hit fra Apollontemplet i Delfi – og en egyptisk obelisk som var satt opp for farao Tuthmosis III, med over 3500 år på baken.

I nærheten finner vi Den blå moskeen med de seks himmelstrebende minaretene. Moskeen er Istanbuls hovedmoské og byens viktigste vartegn. Den ble bygd i årene 1609—1616 under den osmanske sultanen Ahmed I. Moskeens egentlige navn er da også Sultanahmet Camii, mens kallenavnet Den blå moskeen er kommet til senere på grunn av de mer enn 20 000 vakre blå flisene som utsmykker moskeens indre.

Nå venter det oss et besøk i Topkapi-palasset, sultanens verdenskjente palass under Osmanriket. Det var ikke bare bolig for sultanen og haremet hans, men hjemsted for hele hoffetaten og det enorme Osmanrikets forvaltning og regjering. Det store palasset var dermed ramme rundt ca. 5000 menneskers daglige liv og var nærmest en by i byen. Byggingen ble satt i gang i 1465 av sultan Mehmet II, Istanbuls erobrer. Hans etterfølgere på tronen tilføyde nye paviljonger, og palassområet utgjør hele 70 000 kvadratmeter. Et besøk i Topkapi-palasset er som å hoppe direkte inn i eventyrene fra "Tusen og en natt", og gir et fantastisk innblikk i sultanenes overdådige levevis. Som en ekstra bonus får vi en imponerende utsikt over Bosporosstredet og Det gylne horn fra palassområdet, som ligger på en av Istanbuls sju høyder. Husk å ta med tøy til å dekke eventuelle bare skuldrer.

Vi avlegger også et besøk i byens arkeologiske museum. Aleksander-sarkofagen er museets stolthet: en marmorsarkofag med vakre og svært godt bevarte utskjæringer av scener fra Aleksander den stores liv.

Deretter er det tid til å gå under jorden! Yerebatan Sarayi er den mest berømte av de mange hundre underjordiske cisternene som ligger spredt under byen. Denne cisternen ble anlagt på 500-tallet under den bysantinske keiseren Justinian I og er karakterisert av de over 300 søylene som støtter takhvelvet. Cisternen har en kapasitet på 80 000 kubikkmeter og ble brukt frem til 1980-årene. I dag er den tømt for vann, og det gir oss en enestående mulighet til å oppleve de selsomme og kjempestore underjordiske rommene med egne øyne.

Dagen blir avsluttet i Grand Bazaar, Istanbuls 200 000 kvadratmeter store overdekkede basar, som stammer fra 1461, da den var byens brødmarked. Basaren er en kjempelabyrint med flere tusen små forretninger. I tillegg til butikker er det lagre, verksteder, vekselboder, posthus, tehus og restauranter her. I basaren selger man alt fra sølv til lærvarer, tepper, vannpiper og antikviteter. Men legg merke til at alt ikke er like billig. Å handle på tyrkisk betyr at man byr rundt halv pris av det som blir forlangt. Deretter møtes man et sted imellom.

Vi samles igjen til kveldens middag, og de som har lyst til det, kan deretter følge reiselederen på en liten avslappet spasertur i byen.

Dag 3
Mulighet for båttur på Bosporos. Videre til Erdine. Byvandring
Utsikt over Istanbul

I dag kan du utforske Istanbul på egen hånd eller følge reiselederen på en båttur på Bosporos, en av verdens travleste vannveier. Bosporosstredet gjennomskjærer Istanbul og deler også byen i to kontinenter –  det europeiske og det asiatiske. Den europeiske bydelen er igjen delt av Det gylne horn, så havet er en integrert del av byen. (Båtturen er ikke inkludert i reisens pris.)

Vi fortsetter mot Edirne i Tyrkia. Vi kommer frem ut på ettermiddagen og får mulighet til å strekke på bena på en spennende byvandring til de største severdighetene. Edirnes tidligere navn var Hadrianopolis, etter den romerske keiseren Hadrian, som grunnlasen byen ved en thrakisk landsby. På spaserturen ser vi den eneste gjenværende resten av den romerske bymuren: Det makedonske tårnet. Edirne ble senere hovedstad i Osmanriket i årene 1365—1453, før denne æren tilfalt Konstantinopel (i dag Istanbul). Fra osmansk tid stammer noen vakre broer over Tunca-elva så vel som Semiliye-moskeen, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Moskeen stod ferdig i 1575, og den åttekantede strukturen og store symmetrien skyldes arkitekten Mimar Sinan. Den sentrale kuppelen er mer enn 30 meter i diameter og omgis av fire mindre kupler og fire høye minareter. Opprinnelig var moskeen omgitt av biblioteker, skoler, bad, et sykehus, en gravplass og suppekjøkken for de fattige.  Mimar Sinan, som var datidens stjernearkitekt, har også tegnet byens berømte tyrkiske bad – Sokullu Hamami – som fremdeles er i bruk.

Vi kommer også forbi ruinene av en stor synagoge, som står som et symbolsk monument for byens tidligere jødiske menighet. Synagogen ble oppført etter den store brannen i Edirne i 1905, da byens 13 synagoger brant ned, og den er bygd med Leopoldstädter-synagogen i Wien som forbilde. Like før første verdenskrig bodde det rundt 28 000 jøder her, men senere har nesten alle jødiske innbyggere flyttet, hovedsakelig til Istanbul og Israel. I takt med den svinnende menigheten fikk synagogen forfalle, inntil den i 1983 ble helt stengt.

Dag 4
Edirne – Thessaloníki, Hellas
Detalj fra Semiliye-moskéen

På vei fra Edirne til Thessaloníki venter det oss en lang men interessant kjøretur, der vi passerer vakre landskaper og fine byer på både den greske og tyrkiske siden av grensen.

Thessaloníki, som ligger ut mot Den thermaiske bukta, er ikke bare den nest største byen i dagens Hellas, men den var det også under Osmanriket – og den var dessuten en av de rikeste byene nest etter Istanbul. I dag regnes den for å være Hellas' kulturelle hovedstad, med mange festivaler og kulturbegivenheter, og byens universitet er landets største.

Dag 5
Thessaloníki. Byrundtur og utflukt til kongegravene i Verjína. Tid på egen hånd
Byste av Filip ll

Thessaloníkis historie går rundt 2300 år tilbake, og byen har ikke mindre enn 15 minnesmerker som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Særlig er tidlige kristne kirker og andre bysantinske bygninger representert. Vi ser et utvalg av dem så vel som andre av byens kjennemerker – blant annet Galerius' triumfbue. Rundt en tredjedel av den er bevart. Triumfbuen ble bygd av den romerske keiseren Galerius for å markere en seier over perserne. Den var opprinnelig forbindelsesledd mellom Rotundaen, som ligger 125 meter unna, og Galerius' palass, som ikke lenger eksisterer. Vi ser også Heptapyrgion, borgen på høyden, som til tross for sitt navn – "Sjutårnsborgen" – faktisk har 10, og vi legger også veien forbi Det hvite tårnet ved havnepromenaden, som under osmanenes herredømme var fengsel og del av et større havnefort.

Deretter fortsetter vi til funnstedet Verjína, der vi kan se noen av kongegravene og et utvalg av innholdet i dem i det tilhørende museet. Fra Verjína vender vi tilbake til Thessaloníki, der man  og spiser kveldsmat. Hvis det er stemning for det, kan vi gå en liten tur i kvarteret.

Dag 6
Thessaloníki – Bitola – Ohrid, Makedonia

I dag går reisen videre til Makedonia, Aleksander den Stores hjemland, der vi skal oppleve flere kulturhistoriske perler.

Neste stopp på dagens rute er Bitola, som er en av Makedonias eldste byer, grunnlagt som Herakleia på 300-tallet f.Kr. av kong Filip II av Makedonia – Aleksander den stores far. Vi tar en rundtur til bysentret og ser klokketårnet, den jødiske kirkegården og byens basar. Vi får også anledning til å se ruinene av den opprinnelige delen av byen, som rommer romerske bolighus og et amfiteater. Her er blant annet noen svært godt bevarte mosaikker i basilikaene.

Vi fortsetter til Ohrid, der vi sjekker inn på hotellet vårt.

Dag 7
Ohrid. Byrundtur inkl. St. Stefans grottekirke

Ohrid ligger ved den vakre Ohrid-sjøen, som tiltrekker mange besøkende og feriegjester. Sjøen er den dypeste på Balkan, med en dybde på opptil 288 meter, og de 358 kvadratkilometerne med vann er fordelt mellom Albania og Makedonia. Både innsjøen og Ohrids gamle bydel oppe på fjellet er på UNESCOs lister over henholdsvis verdens natur- og kulturarv. Med mer enn 3000 år på baken er byen en av de eldste på hele Balkan. Ifølge et sagn hadde Ohrid en gang 365 kirker, én for hver dag, og den ble derfor kalt Balkans Jerusalem. I dag er antallet ikke fullt så stort, men fremdeles imponerende!

Vi drar på en rundtur til byens største severdigheter, blant andre Samuils fort på toppen av fjellet. Derfra er det en flott utsikt over byen og innsjøen. Like nedenfor fortet ligger en arkeologisk utgravning av et tidlig kristent anlegg rundt St. Clemensklostret, som nå er gjenoppbygd. Man mener at det her ble utdannet flere tusen disipler til å skrive bibelmanuskripter med det glagolittiske alfabetet, det eldste slaviske skriftsystemet. Vi ser også Sofiakirken, som ble bygd under det første bulgarske riket, like etter den offisielle overgangen til kristendommen rundt år 1000. Kirkens interiør er flott utsmykket med middelalderfresker, og kirken er en så viktig del av den makedonske kulturarven at den er å finne på 1000-denar-seddelen.

Om ettermiddagen kjører vi langs Ohrid-sjøens bredd til St. Stefanskirken, som er bygd inn i klippen ved å utnytte en eksisterende grotte. Litt lenger sørpå besøker vi også St. Naumkirken, som også ligger vakkert til ved Ohridsjøen. Kirken er oppkalt etter misjonæren Sankt Naum, som spilte en sentral rolle i oversettelsen av Bibelen til oldkirkeslavisk – et språk som har hatt stor innflytelse på Øst-Europas språk og kultur. Ifølge tradisjonen kan man fremdeles høre helgenens hjerte slå hvis man legger øret til graven hans i kirken. På gårdsplassen utenfor kirken man man være heldig og se påfugler spankulere omkring. Deretter kjører vi tilbake til hotellet, og resten av dagen er fri til avslapning i den hyggelige byen ved bredden av innsjøen.

Dag 8
Ohrid – Berat – Tirana, Albania
Den gamle bydelen i Berat

I dag går turen videre til Berat, med en historie som går hele 2400 år tilbake. Den gamle bydelen er på UNESCOs liste over verdens kulturarv, og de historiske husene med de mange vinduene, bygd på terrassen oppover fjellsiden, illustrerer på beste måte tilnavnet "Byen med de to tusen vinduene". Berat har en vakker borg oppe på en åstopp, og i middelalderen bodde de fleste av byens innbyggere innenfor borgens område. Beboerne var for størstedelens vedkommende kristne, og i borgområdet har det ligget rundt 20 kirker – de fleste oppført på 1300-tallet. Noen av dem har verker av Albanias mest berømte ikonmaler, Onufri, som har fått sitt eget museum i Mariakirken.

Byen har også noen fine moskeer, blant andre Kongemoskeen, som ble bygd på slutten av 1400-tallet.

Vi fortsetter til Albanias hovedstad Tirana, der vi blir innkvartert på hotellet vårt.

Dag 9
Byrundtur i Tirana, utflukt til Durres og Kruja med vinsmaking og basar
Ethem Bey-moskéen i Tirana

Etter frokosten skal vi se nærmere på Tirana, Albanias største by, som fortsetter å vokse på grunn av befolkningstilstrømmingen fra landsbygda. Vi kjører på en av byens hovedferdselsårer, bulevarden Deshmoret e Kombit, "De nasjonale martyrenes bulevard", som tidligere het Mussolini Bulevard. Her ligger flere universiteter, administrasjonsbygninger og banker, og vi fortsetter til Skanderbeg-plassen, som er oppkalt etter Albanias absolutte nasjonalhelt. Han troner som rytterstatue på et prominent sted på plassen. Gjergj Kastrioti (1405—1468) var i osmansk tjeneste, der han fikk tilnavnet Skanderbeg, som er sammensatt av navnet Iskander (Aleksander) og den tyrkiske tittelen bey. I 1443 gikk han over til kristendommen og ledet Albanias kamp mot osmanene, som han holdt stangen til sin død. Deretter var landet under osmansk herredømme frem til begynnelsen av 1900-tallet. Fra denne perioden stammer Ethem Bey-moskeen fra 1823, som er dekorert med naturalistiske motiver som trær, broer og fossefall – litt uvanlig for islamsk kunst.

På sightseeing-turen kjører vi også forbi Mor Teresa-gaten, som er oppkalt etter den berømte nonnen av albansk avstamning som viet sitt liv til å hjelpe de fattige i India. Vi fortsetter forbi Albanias nasjonalmuseum og Pyramiden, som opprinnelig ble oppført som museum for diktatoren Enver Hoxha (Hodsja). Nå er det konferansesenter og selskapslokaler, men på grunn av planer om å bygge en ny albansk parlamentsbygning er det truet av nedrivning.

Tiranas indre by er preget av forskjellige arkitektoniske stilarter som knytter seg til forskjellige perioder av landets historie: for eksempel de noe pompøse bygningene fra perioden 1939—44, da landet var under italiensk okkupasjon, og i etterkrigstidens kommunistiske æra var det den monumentale sovjetiske stilen – og elementbyggingen – som dominerte. I de senere år er det utskrevet arkitektkonkurranser til en fornyelse av bysentret, og blant vinnerforslagene er prosjekter fra Henning Larsens Tegnestue og Bjarke Ingels Group i Danmark. Kanskje vil fremtidens Tirana få et dansk islett?

Vi kjører nå ut av Tirana til Durres, som ikke bare er Albanias nest største by, men også en av landets eldste. Byen ble anlagt av greske kolonister fra Korinth og Kerkyra (Korfu) på 600-tallet f.Kr. under navnet Epidamnos. Plasseringen ved en naturlig havn i nærheten av stedet der Adriaterhavet er på det smaleste,  gjorde den til en viktig havneby i det daværende Illyria, og på 100-tallet f.Kr. rykket romerne inn og tok herredømmet over den strategisk beliggende byen. Den fikk navnet Dyrrhachium og ble befestet med en 12 meter høy bymur, som ifølge overleveringen var så tykk at fire menn kunne ri ved siden av hverandre på den. Fra denne blomstringsperioden under romerne stammer også et amfiteater som hadde plass til hele 20 000 tilskuere – det største på hele Balkan. Amfiteatret er bare halvveis utgravd, men står på vent til opptak på UNESCOs verdensarvliste. Vi ser også restene av de romerske badene og av byens forum (torg), som ble oppdaget tilfeldig da man gravde ut en hustomt.

Romerriket ble til Det bysantinske riket, og deretter fulgte en turbulent tid da Durres var under skiftende herredømme. En kort tid hørte byen for eksempel under bystaten Venezia, og fra denne perioden stammer Det venetianske tårnet, som er en del av borgmuren. Som resten av Albania kom Durres under osmansk herredømme på 1400-tallet og var det helt frem til 1912.

Fra Durres kjører vi til et av Albanias største og eldste vinhus, Skanderbeg, der vi får anledning til å smake både vin og brandy. Albania har en lang tradisjon for vinfremstilling – og ideelle dyrkingsforhold for druer – men under Enver Hoxha ble privat vinproduksjon forbudt. Etter kommunismens fall kom produksjonen langsomt i gang igjen, blant annet på initiativ av hjemvendte eksilalbanere, som tok med seg sine kunnskaper fra Italia og andre middelhavsland. Etter vinsmakingen fortsetter vi til Kruja, det selvstendige Albanias første hovedstad. Det var fra Kruja nasjonalhelten Skanderbeg kjempet mot osmanene, og byen har da også et museum viet til ham. Det passer godt at museet holder til i byens borg, som motstod hele tre langvarige tyrkiske beleiringer. Her er det utstilt historiske gjenstander fra de albansk-osmanske krigene på 1400-tallet, og på det nærliggende etnografiske museet kan vi dessuten studere håndverk og kunsthåndverk fra 1500-tallet og fremover. Vi avslutter besøket med litt tid på egen hånd i byens gamle basar, der det er mulig å kjøpe håndlagde suvenirer og mye annet. Deretter vender vi tilbake til Tirana.

Dag 10
Tirana. Tid på egen hånd og hjemreise
Du har tid til å oppleve Tirana på egen hånd før vi kjører til flyplassen der flyet hjem til Norge venter.

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltrom
1 998,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo – Istanbul og Tirana – Oslo
  • Utflukter ifølge program
  • Innkvartering på godt hotell i delt dobbeltrom (tillegg for enkeltrom)
  • Halvpensjon (frokost og middag)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6 % av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Visum til Tyrkia, 20 USD per person
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Lunsj
  • Drikkevarer
  • Driks (frivillig). Beregn ca. kr 400,–
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under ’Prisen inkluderer’

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser