Fra Angkor Wat i Kambodsja til Ho Chi Minh City i Vietnam med luksuriøs elvebåt. Inkl. privat balkonglugar og førsteklasses hoteller
Opplev Kambodsja og Vietnam både til lands og til vanns når vi ser de største og de mest sjeldne severdighetene langs den store Mekongelva. Vi begynner på landjorda i Siem Reap med tre overnattinger på et førsteklasses hotell og utforsker det enestående Angkor Wat-tempelkomplekset.
Den elegante elvebåten Jayavarman fører oss i rolig tempo videre fra Kambodsja til Vietnam på et 8 dagers cruise. Båten har klassisk kolonistil og luksus i form av helpensjon, privat utvendig pensjon og stilfulle, romslige lugarer med eget bad og toalett.
Underveis har vi god tid til å beundre det vakre landskapet og se hverdagen i de store byene og på elvas småøyer. Vi legger til i blant annet Phnomh Penh og avslutter cruiset ved Mekongdeltaet, der vi går på små kanaler og besøker et flytende marked. I hektiske Ho Chi Minh City bor vi to netter på et førsteklasses hotell og har tid til å oppleve byen og blant annet se Cu Chi-tunnellene.
-
Type Rundreise, Cruise, Elvecruise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Ja
-
Vaksinasjon Ja
-
Valuta Kambodsjanske riel og vietnamesiske dong
- Dag 1
- Avreise fra Oslo
- Dag 2
- Ankomst til Siem Reap, Kambodsja. Angkor Wat og velkomstmiddag
- Dag 3
- Siem Reap. Angkor Thom
- Dag 4
- Banteay Srey-tempelet, Banteay Samre-tempelet og Ta Prohm-tempelet
- Dag 5
- Siem Reap, Kampong Cham og avseiling
- Dag 6
- Kampong Cham. Wat Hanchey-tempelet og svømmetur i Mekongelva
- Dag 7
- Kampong Chhnang. Landsbybesøk og oksekjerre-rally
- Dag 8
- Phnomh Penh. Byrundtur, dødsmarkene, S-21 og tradisjonell dans
- Dag 9
- Avslapning på elvebåten, kryssing av grensen til Vietnam
- Dag 10
- Châu Dôc – Sa Dec. Omvisning i Châu Dôc, marked og cham-folket
- Dag 11
- Sa Dec – Cai Be. Øya Binh Thanh, flytende marked, avskjedsmiddag på båten
- Dag 12
- My Tho – Ho Chi Minh City
- Dag 13
- Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellene, byrundtur og avskjedsmiddag
- Dag 14
- Hjemreise
- Dag 15
- Ankomst Oslo
Jayavarman
Dagsprogram
Vi lander i Siem Reap om formiddagen og sjekker inn på hotellet vårt. Om ettermiddagen besøker vi den uforlignelige tempelbyen Angkor Wat.
Hele tempelkomplekset dekker 20 x 50 kilometer og var i tiden fra 800–1300-tallet hovedstaden i det mektige Khmer-riket. Det hadde en innflytelse som strakte seg langt inn i nabolandene. Selve Angkor Wat er bare det største av mange templer, selv om det har gitt hele området navn. Angkor Wat er et av de bygningsverkene som stadig forbløffer turistene, og stedet etterlater ingen tvil om at Khmer-riket med rette hadde en storhetstid. Tempelet spiller en så stor rolle for Kambodsja at det finnes på landets flagg – som er det eneste i verden som viser en bygning.
Etter en spennende ettermiddag i Angkor Wat kjører vi tilbake til Siem Reap, der vi spiser velkomstmiddag sammen.
Dagen i dag står i tempelbesøkenes tegn. Banteay Srey-tempelet er et av områdets mindre berømte, men veldig vakre templer. Tempelet er også kjent som Kvinnenes Citadel og er det eneste i Angkor-området som er oppført i rosa sandstein. Det har fine eksempler på khmerkunst, blant annet noen nydelige relieffer.
På turen vår opplever vi også Banteay Samre-tempelet med et lotusblomst-formet tårn og Ta Prohm-templet som er bevart slik det ble funnet – halvt i ruiner og overgrodd av jungelens trær og slyngplanter. Før vi begir oss tilbake til hotellet ser vi de tre templene Ta Keo, som er et såkalt fjelltempel, Chau Say Tevada og det lille Thommanon, som alle er elegante beviser på Khmerrikets arkitektur og byggestil.
Det er tid til å forlate Siem Reap og begynne vårt herlige cruise på Mekong-elva. Vi kjører den 4–5 timer lange bussturen langs den nye hovedveien til Kampiong Cham, som er hovedbyen i provinsen av samme navn. Underveis stanser vi i byen Spiderville, der den lokale spesialiteten er frityrstekte edderkopper av anselig størrelse. Vi har med matpakker, så du kan nøye deg med å "nyte" det eksotiske måltidet med øynene, hvis du ikke vil smake.
I Kampong Chang går vi om bord på den flotte elvebåten Jayavarman fra rederiet Heritgae Line. Vi slapper av resten av dagen og lærer elvebåten og våre nye omgivelser litt bedre å kjenne. Om kvelden spiser vi felles middag i båtens restaurant, som de kommende dagemne varierer mellom mellom allsidige buffeter og og herlige fireretters menyer.
Vi ankrer opp for natten på Tonle Sap, den største innsjøen i Sørøstasia og en del av Mekongs elvesystem. Innsjøen har mer fisk enn noen annen innsjø i verden, og den er hjemsted for utallige fuglearter. Tonle Sap-elva er den eneste i verden som skifter strømretning to ganger i året, og sommerens monsunregn får sjøen til å firedobles i størrelse.
Vi skal på en spennende utflukt til tempelkomplekset Wat Hanchey, som med sin beliggenhet på en bakketopp har spektakulær utsikt over Mekong. Hvis du ikke har lyst til å gå de seremonielle 303 trinnene opp til tempelet kan du velge å ta en motorsykkeltaxi, det koster ca. 1 dollar. Tempelet er et av de eldste i Kambodsja, men det er utrolig velbevart med sine mange vakre relieffer og figurer. Tilbake på elvebåten får vi se en velsignelsesseremoni utført av de oransjekledde munkene fra tempelet.
Hvis tidevannet er riktig går vi ut med zodiac-gummibåter til en nærliggende banke der vi har enestående mulighet for å svømme i den tefargede Mekongelva.
Heretter fortsetter vi til Kampong Cham for å besøke det fungerende klostertempelet Wat Nokor, som er bygd i ruinene av et gammelt tempel.
Er du morgenfrisk kan du delta i en tai chi-time hver dag ved soloppgang mens vi er på båten. Dagens rute fortsetter i rolig tempo tvers over Tonle Sap-sjøen og videre opp Tonle Sap-elva langs de gjørmete breddene i Kampong Chhnang-provinsen, som er kjent for sin keramikk. Elva snevrer inn flere steder, og vi går helt tett innpå den fordiggrønne jungelen.
På en kort busstur besøker vi Audang Russey-landsbyen, som framstiller leirvarer og leirtøy. Vi går om bord i mindre båter og drar ut i regionens våtområde, der vi på nært hold ser flytende hus og fiskeoppdrettsanlegg.
Lengre nedover elva opplever vi et oksekjerre-rally og blir intordusert til Cambodia Literacy Project, som vårt rederi, Heritage Line, er med til å støtte. Prosjeketet lærer innbyggerne i området å lese og skrive.
I dag legger vi til i hovedstaden Phnomh Penh, som med sin rustikke sjarme og eleganse fremdeles har et pust av fransk kolonitid. Etter frokosten hører vi et spennende foredrag om Kambodsjas nyere historie.
Etterpå skal vi ut og oppleve byen på en grundig byrundtur, der første stopp er det imponerende kongepalasset fra 1866, som er Kambodsjas svar på Grand Palace i Bangkok. Bare deler av palasset er åpent for offentligheten. I nærheten ligger Sølvpagoden, som har fått navn etter de 5000 tunge sølvflisene som dekker pagodegulvet. Her er også en spennende samling av buddhafigurer i gull, sølv, bronse og krystall.
Etter lunsj får vi vite mer om Kambodsjas triste fortid under Pol Pots styre. Vi besøker Tuol Svay Prey High School, som i 1975 ble omdannet til fengsel av Røde Khmer og gitt navnet S-21 (Security Prison 21). I tiden 1975–1978 fungerte fengslet som torturkammer, og for mer enn 17 000 mennesker ble oppholdet i S-21 siste stopp før de ble transportert videre til utryddelsesleiren i Choeung Ek (i dag kjent som dødsmarkene eller The Killing Fields).
I dag er S-21 omdannet til museet Tuol Sleng til minne om de grusomhetene som fant sted under Røde Khmer. Samtlige fanger som oppholdt seg her ble fotografert. På veggene er portrettene utstilt, og fortvilelsen står malt i ansiktene deres. Stedet er i sannhet deprimerende å besøke og blir en påminnelse om menneskets mørkeste sider. Vi kjører fra Tuol Sleng-museet til dødsmarkene ved Choeung Ek rundt 15 kilometer fra Phnom Penhs sentrum. I dag er stedet fredfullt, men på disse markene ble tusener av mennesker mishandlet og henrettet på bestialsk vis under Røde Khmer. Man minnes ofrenes lidelser og historie på stedet med et høyt tårn med kranier fra bare noen av de menneskene som endte sine dager i massegravene.
Vi vender tilbake til elvebåten der vi får servert cocktails før middag, og blir underholdt med tradisjonell dans og musikk.
Vi tilbringer dagen om bord og slapper av mens vi går langs en av Mekongs hovedkanaler. Du kan benytte deg av Elvebåtens spaavdeling, nyte solen på soldekket eller sitte på din private balkong og følge med i livet og landskapet som glir sakte forbi.
Utpå ettermiddagen kommer vi til den vietnamesiske grensen, der vi fyller ut visumpapirer. Når grenseformalitetene er vel overstått har vi resten av dagen og kvelden til å kose oss på båten.
I grensebyen Châu Dôc består befolkningen av en blanding av kinesere, cham folk og khmerer, og alle har satt sitt preg på byens hus og templer. Vi drar på en rundtur i byen og besøker både et fargerikt marked nært et gammelt tempel og den etniske minoritetsgruppen cham-folket. Cham-folket bor på små øyer der de lever av å fange og oppdrette de delikate mallene som både eksporteres og selges lokalt.
Tilbake på båten fortsetter vi mot Sa Dec.
I dag går vi ombord på en sampan, en tradisjonell vietnamesisk båt, får å utforske øya Binh Thanh og de menneskeskapte kanalene der. På øya er alle innbyggerne involvert i å dyrke og bearbeide planten vannhyasint, som blant annet brukes til å lage flettede matter og kurver.
Tilbake på elvebåten spiser vi lunsjmens vi går mot Cai Be og byens helt unike flytende marked. Her går vi i mindre båter ut i det autentiske markedsmylderet blant de mange handlende som i nattens løp er kommet hit for å selge varene sine, for det meste frukt og grønnsaker. Det er ikke vanskelig å se hva båtene selger siden de utstiller varene sine på høye trepåler.
Den store Mekongelva gjemmer på mange små, nesten skjulte grønne øyer. Vi legger til ved flere av dem for å oppleve hverdagen som den ser ut for lokalbefolknnigen. Blant annet ser vi hvordan man lager riskaker, kokosgodteri og de tørkede loganfruktene som blir dyrket i området. Etter rundturen vår i de mange smale kanalene drar vi tilbake til skipet og spiser avskjedsmiddag mens vi går mot My Tho.
Vi kaster anker utenfor den lille byen My Tho, som ligger ved en av de nordligste forgreningene av Mekongelva, omtrent 7,5 mil fra Ho Chi Minh City.
Etter frokost er det tid til å forlate elvebåten, og med buss går nå turen mot Ho Chi Minh City. Byen er Vietnams største og er også kjent som Saigon, noe den fortsatt kalles i folkemunne. I mange hundre år har byens beliggenhet vært gunstig for både handel og militær strategi, og historien har satt sitt preg på byen i form av vakre pagoder og bygninger fra tiden som hovedstad i Indokina. Gatebildet er allikevel dominert av moderne høyhus, fargerike reklameskilt og nye biler. Når vi har sjekket inn på hotellet vårt har du tid til å gå på oppdagelse i byen, på shopping i de mange veske-, silke- og antikvitetsbutikkene eller titte i det voksende antallet kunstgallerier. Vi møtes igjen om kvelden for å spise middag på en god lokal restaurant.
Tidlig om morgenen kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene som ble bygget av Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptre og anden moderne krigsføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg faktisk hele veien fra Saigon til den kambodsjanske grensen, og alene i Cu Chi-distriktet er det over 25 mil underjordiske tunneler.
Senere kjører vi tilbake til Ho Chi minch City. Her besøker vi blant annet Presidentpalasset, eller Uavhengighetspalasset som det kalles nå. Palasset er en klassisk bygning fra 1960-tallet, da den sørvietnamesiske president Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte den gamle, franske guvernørboligen ut med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene som står slik de ble etterlatt i 1975. Turen går videre til Notre Dame-katedralen som ble bygget i årene 1877–1883, og som har to 40 meter høye tårn med jernspir. Vi fortsetter til Ho Chi Minh Citys hyggelige kinesiske bydel, Cholon, der vi kan slentre rundt på Binh Tay-markedet på jakt etter et håndgripelig minne om turen. Om kvelden nyter vi en avskjedsmiddag på en av byens herlige restauranter.
Jayavarman
På den komfortable og sjarmerende elvebåten Jayavarman er atmosfæren avslappet og uformell, og du kan nyte solen eller slappe av i baren eller spa-avdelingen. Alle lugarer har privat balkong med sitteplass til to.
Les mer omog andre praktiske opplysninger skipet på: www.albatros-travel.no/reisetyper/skip/jayavarman
Prisinformasjon
- Prisen inkluderer
-
• Fly Oslo – Siem Reap via Bangkok med Thai Airways og Bangkok Airways
• Ho Chi Minh City – Oslo med Thai Airways via Bangkok
• Norsk/svensk reiseleder
• Utflukter og entréer ifølge program
• Innkvartering i delt dobbeltrom 3 netter i Siem Reap og 2 netter i Ho Chi Minh City på førsteklasses hoteller
• 8 dagers/7 netters cruise med Jayavarman fra rederiet Heritage Line i delt dobbeltlugar (Superior-lugar på Main Deck)
• Frokost daglig
• Lunsj alle dager, unntatt dag 2, 12 og 14
• Middag alle dager, unntatt dag 3, 4 og 14
• Skatter og avgifter - Prisen inkluderer ikke
-
•Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
• Reiseforsikring
• Driks til personale om bord, samt til lokalguider og sjåfører. Beregn ca. 125 USD pr. person
• Visum til Kambodsja 30 USD. Husk å ta med passbilde
• Eventuelle ekstra arrangementer
• Personlige fornødenheter
• Tillegg for enkeltrom/enkeltlugar
• Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer” - Tillegg for enkeltlugar
- kr 17 998,–
- Tillegg for dobbeltlugar (Deluxe) på Upper Deck
- kr 2 498,– per person i delt dobbeltlugar
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.