Luksuscruise på Mekongelva

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Fra Angkor Wat i Kambodsja til Ho Chi Minh City i Vietnam med luksuriøs elvebåt. Inkl. privat balkonglugar og førsteklasses hoteller

Opplev Kambodsja og Vietnam både til lands og til vanns når vi ser de største og de mest sjeldne severdighetene langs den store Mekongelva. Vi begynner på landjorda i Siem Reap med tre overnattinger på et førsteklasses hotell og utforsker det enestående Angkor Wat-tempelkomplekset.

Den elegante elvebåten Jayavarman fører oss i rolig tempo videre fra Kambodsja til Vietnam på et 8 dagers cruise. Båten har klassisk kolonistil og luksus i form av helpensjon, privat utvendig pensjon og stilfulle, romslige lugarer med eget bad og toalett.

Underveis har vi god tid til å beundre det vakre landskapet og se hverdagen i de store byene og på elvas småøyer. Vi legger til i blant annet Phnomh Penh og avslutter cruiset ved Mekongdeltaet, der vi går på små kanaler og besøker et flytende marked. I hektiske Ho Chi Minh City bor vi to netter på et førsteklasses hotell og har tid til å oppleve byen og blant annet se Cu Chi-tunnellene.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise, Cruise, Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Kambodsjanske riel og vietnamesiske dong

Dagsprogram 15 dager
Dag 1
Avreise fra Oslo
Dag 2
Ankomst til Siem Reap, Kambodsja. Angkor Wat og velkomstmiddag
Dag 3
Siem Reap. Angkor Thom
Dag 4
Banteay Srey-tempelet, Banteay Samre-tempelet og Ta Prohm-tempelet
Dag 5
Siem Reap, Kampong Cham og avseiling
Dag 6
Kampong Cham. Wat Hanchey-tempelet og svømmetur i Mekongelva
Dag 7
Kampong Chhnang. Landsbybesøk og oksekjerre-rally
Dag 8
Phnomh Penh. Byrundtur, dødsmarkene, S-21 og tradisjonell dans
Dag 9
Avslapning på elvebåten, kryssing av grensen til Vietnam
Dag 10
Châu Dôc – Sa Dec. Omvisning i Châu Dôc, marked og cham-folket
Dag 11
Sa Dec – Cai Be. Øya Binh Thanh, flytende marked, avskjedsmiddag på båten
Dag 12
My Tho – Ho Chi Minh City
Dag 13
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellene, byrundtur og avskjedsmiddag
Dag 14
Hjemreise
Dag 15
Ankomst Oslo

Jayavarman

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo
Vi reiser fra Oslo mot Kambodsja.
Dag 2
Ankomst til Siem Reap, Kambodsja. Angkor Wat og velkomstmiddag
Bayon-tempelet

Vi lander i Siem Reap om formiddagen og sjekker inn på hotellet vårt. Om ettermiddagen besøker vi den uforlignelige tempelbyen Angkor Wat.

Hele tempelkomplekset dekker 20 x 50 kilometer og var i tiden fra 800–1300-tallet hovedstaden i det mektige Khmer-riket. Det hadde en innflytelse som strakte seg langt inn i nabolandene. Selve Angkor Wat er bare det største av mange templer, selv om det har gitt hele området navn. Angkor Wat er et av de bygningsverkene som stadig forbløffer turistene, og stedet etterlater ingen tvil om at Khmer-riket med rette hadde en storhetstid. Tempelet spiller en så stor rolle for Kambodsja at det finnes på landets flagg – som er det eneste i verden som viser en bygning.

Etter en spennende ettermiddag i Angkor Wat kjører vi tilbake til Siem Reap, der vi spiser velkomstmiddag sammen.

Dag 3
Siem Reap. Angkor Thom
Angkor Wat
I dag skal vi besøke Angkor Thom. Dette gamle bysentret, som ble oppført på 1100-tallet og var den siste hovedstaden i Khmer-riket, er i dag en ruinby omkranset av en kvadratisk åtte meter høy mur. Etter å ha passert inngangsporten flankert av imponerende elefanter, beveger vi oss inn til Bayon-templet, som ligger nøyaktig midt i byen. Templet har 54 tårn med utskårne, gåtefulle ansikter som symboliserer de 54 provinsene i det store Khmer-riket. Vakre relieffer ser vi også på Elefantterrassen og Den spedalske kongens terrasse.
Dag 4
Banteay Srey-tempelet, Banteay Samre-tempelet og Ta Prohm-tempelet
Banteay Srey-tempelet

Dagen i dag står i tempelbesøkenes tegn. Banteay Srey-tempelet er et av områdets mindre berømte, men veldig vakre templer. Tempelet er også kjent som Kvinnenes Citadel og er det eneste i Angkor-området som er oppført i rosa sandstein. Det har fine eksempler på khmerkunst, blant annet noen nydelige relieffer.

På turen vår opplever vi også Banteay Samre-tempelet med et lotusblomst-formet tårn og Ta Prohm-templet som er bevart slik det ble funnet – halvt i ruiner og overgrodd av jungelens trær og slyngplanter. Før vi begir oss tilbake til hotellet ser vi de tre templene Ta Keo, som er et såkalt fjelltempel, Chau Say Tevada og det lille Thommanon, som alle er elegante beviser på Khmerrikets arkitektur og byggestil.

Dag 5
Siem Reap, Kampong Cham og avseiling
Elvebåten Jayavarman

Det er tid til å forlate Siem Reap og begynne vårt herlige cruise på Mekong-elva. Vi kjører den 4–5 timer lange bussturen langs den nye hovedveien til Kampiong Cham, som er hovedbyen i provinsen av samme navn. Underveis stanser vi i byen Spiderville, der den lokale spesialiteten er frityrstekte edderkopper av anselig størrelse. Vi har med matpakker, så du kan nøye deg med å "nyte" det eksotiske måltidet med øynene, hvis du ikke vil smake.

I Kampong Chang går vi om bord på den flotte elvebåten Jayavarman fra rederiet Heritgae Line. Vi slapper av resten av dagen og lærer elvebåten og våre nye omgivelser litt bedre å kjenne. Om kvelden spiser vi felles middag i båtens restaurant, som de kommende dagemne varierer mellom mellom allsidige buffeter og og herlige fireretters menyer.

Vi ankrer opp for natten på Tonle Sap, den største innsjøen i Sørøstasia og en del av Mekongs elvesystem. Innsjøen har mer fisk enn noen annen innsjø i verden, og den er hjemsted for utallige fuglearter. Tonle Sap-elva er den eneste i verden som skifter strømretning to ganger i året, og sommerens monsunregn får sjøen til å firedobles i størrelse.

Dag 6
Kampong Cham. Wat Hanchey-tempelet og svømmetur i Mekongelva

Vi skal på en spennende utflukt til tempelkomplekset Wat Hanchey, som med sin beliggenhet på en bakketopp har spektakulær utsikt over Mekong. Hvis du ikke har lyst til å gå de seremonielle 303 trinnene opp til tempelet kan du velge å ta en motorsykkeltaxi, det koster ca. 1 dollar. Tempelet er et av de eldste i Kambodsja, men det er utrolig velbevart med sine mange vakre relieffer og figurer. Tilbake på elvebåten får vi se en velsignelsesseremoni utført av de oransjekledde munkene fra tempelet.

Hvis tidevannet er riktig går vi ut med zodiac-gummibåter til en nærliggende banke der vi har enestående mulighet for å svømme i den tefargede Mekongelva.

Heretter fortsetter vi til Kampong Cham for å besøke det fungerende klostertempelet Wat Nokor, som er bygd i ruinene av et gammelt tempel.

Dag 7
Kampong Chhnang. Landsbybesøk og oksekjerre-rally
Tonle Sap-innsjøen

Er du morgenfrisk kan du delta i en tai chi-time hver dag ved soloppgang mens vi er på båten. Dagens rute fortsetter i rolig tempo tvers over Tonle Sap-sjøen og videre opp Tonle Sap-elva langs de gjørmete breddene i Kampong Chhnang-provinsen, som er kjent for sin keramikk. Elva snevrer inn flere steder, og vi går helt tett innpå den fordiggrønne jungelen.

På en kort busstur besøker vi Audang Russey-landsbyen, som framstiller leirvarer og leirtøy. Vi går om bord i mindre båter og drar ut i regionens våtområde, der vi på nært hold ser flytende hus og fiskeoppdrettsanlegg.

Lengre nedover elva opplever vi et oksekjerre-rally og blir intordusert til Cambodia Literacy Project, som vårt rederi, Heritage Line, er med til å støtte. Prosjeketet lærer innbyggerne i området å lese og skrive.

Dag 8
Phnomh Penh. Byrundtur, dødsmarkene, S-21 og tradisjonell dans
S21 var fengsel under Røde Khmer

I dag legger vi til i hovedstaden Phnomh Penh, som med sin rustikke sjarme og eleganse fremdeles har et pust av fransk kolonitid. Etter frokosten hører vi et spennende foredrag om Kambodsjas nyere historie.

Etterpå skal vi ut og oppleve byen på en grundig byrundtur, der første stopp er det imponerende kongepalasset fra 1866, som er Kambodsjas svar på Grand Palace i Bangkok. Bare deler av palasset er åpent for offentligheten. I nærheten ligger Sølvpagoden, som har fått navn etter de 5000 tunge sølvflisene som dekker pagodegulvet. Her er også en spennende samling av buddhafigurer i gull, sølv, bronse og krystall.

Etter lunsj får vi vite mer om Kambodsjas triste fortid under Pol Pots styre. Vi besøker Tuol Svay Prey High School, som i 1975 ble omdannet til fengsel av Røde Khmer og gitt navnet S-21 (Security Prison 21). I tiden 1975–1978 fungerte fengslet som torturkammer, og for mer enn 17 000 mennesker ble oppholdet i S-21 siste stopp før de ble transportert videre til utryddelsesleiren i Choeung Ek (i dag kjent som dødsmarkene eller The Killing Fields).

I dag er S-21 omdannet til museet Tuol Sleng til minne om de grusomhetene som fant sted under Røde Khmer. Samtlige fanger som oppholdt seg her ble fotografert.  På veggene er portrettene utstilt, og fortvilelsen står malt i ansiktene deres. Stedet er i sannhet deprimerende å besøke og blir en påminnelse om menneskets mørkeste sider. Vi kjører fra Tuol Sleng-museet til dødsmarkene ved Choeung Ek rundt 15 kilometer fra Phnom Penhs sentrum. I dag er stedet fredfullt, men på disse markene ble tusener av mennesker mishandlet og henrettet på bestialsk vis under Røde Khmer. Man minnes ofrenes lidelser og historie på stedet med et høyt tårn med kranier fra bare noen av de menneskene som endte sine dager i massegravene.

Vi vender tilbake til elvebåten der vi får servert cocktails før middag, og blir underholdt med tradisjonell dans og musikk.

Dag 9
Avslapning på elvebåten, kryssing av grensen til Vietnam

Vi tilbringer dagen om bord og slapper av mens vi går langs en av Mekongs hovedkanaler. Du kan benytte deg av Elvebåtens spaavdeling, nyte solen på soldekket eller sitte på din private balkong og følge med i livet og landskapet som glir sakte forbi.

Utpå ettermiddagen kommer vi til den vietnamesiske grensen, der vi fyller ut visumpapirer. Når grenseformalitetene er vel overstått har vi resten av dagen og kvelden til å kose oss på båten.

Dag 10
Châu Dôc – Sa Dec. Omvisning i Châu Dôc, marked og cham-folket
Lokal fisker

I grensebyen Châu Dôc består befolkningen av en blanding av kinesere, cham folk og khmerer, og alle har satt sitt preg på byens hus og templer. Vi drar på en rundtur i byen og besøker både et fargerikt marked nært et gammelt tempel og den etniske minoritetsgruppen cham-folket. Cham-folket bor på små øyer der de lever av å fange og oppdrette de delikate mallene som både eksporteres og selges lokalt.

Tilbake på båten fortsetter vi mot Sa Dec.

Dag 11
Sa Dec – Cai Be. Øya Binh Thanh, flytende marked, avskjedsmiddag på båten
Det flytende markedet i Cai Be

I dag går vi ombord på en sampan, en tradisjonell vietnamesisk båt, får å utforske øya Binh Thanh og de menneskeskapte kanalene der. På øya er alle innbyggerne involvert i å dyrke og bearbeide planten vannhyasint, som blant annet brukes til å lage flettede matter og kurver.

Tilbake på elvebåten spiser vi lunsjmens vi går mot Cai Be og byens helt unike flytende marked. Her går vi i mindre båter ut i det autentiske markedsmylderet blant de mange handlende som i nattens løp er kommet hit for å selge varene sine, for det meste frukt og grønnsaker. Det er ikke vanskelig å se hva båtene selger siden de utstiller varene sine på høye trepåler.

Den store Mekongelva gjemmer på mange små, nesten skjulte grønne øyer. Vi legger til ved flere av dem for å oppleve hverdagen som den ser ut for lokalbefolknnigen. Blant annet ser vi hvordan man lager riskaker, kokosgodteri og de tørkede loganfruktene som blir dyrket i området. Etter rundturen vår i de mange smale kanalene drar vi tilbake til skipet og spiser avskjedsmiddag mens vi går mot My Tho.

Dag 12
My Tho – Ho Chi Minh City
Ho Chi Minh City by night

Vi kaster anker utenfor den lille byen My Tho, som ligger ved en av de nordligste forgreningene av Mekongelva, omtrent 7,5 mil fra Ho Chi Minh City.

Etter frokost er det tid til å forlate elvebåten, og med buss går nå turen mot Ho Chi Minh City. Byen er Vietnams største og er også kjent som Saigon, noe den fortsatt kalles i folkemunne. I mange hundre år har byens beliggenhet vært gunstig for både handel og militær strategi, og historien har satt sitt preg på byen i form av vakre pagoder og bygninger fra tiden som hovedstad i Indokina. Gatebildet er allikevel dominert av moderne høyhus, fargerike reklameskilt og nye biler. Når vi har sjekket inn på hotellet vårt har du tid til å gå på oppdagelse i byen, på shopping i de mange veske-, silke- og antikvitetsbutikkene eller titte i det voksende antallet kunstgallerier. Vi møtes igjen om kvelden for å spise middag på en god lokal restaurant.

Dag 13
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellene, byrundtur og avskjedsmiddag
Uavhengighetspalasset

Tidlig om morgenen kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene som ble bygget av Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptre og anden moderne krigsføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg faktisk hele veien fra Saigon til den kambodsjanske grensen, og alene i Cu Chi-distriktet er det over 25 mil underjordiske tunneler.

Senere kjører vi tilbake til Ho Chi minch City. Her besøker vi blant annet Presidentpalasset, eller Uavhengighetspalasset som det kalles nå. Palasset er en klassisk bygning fra 1960-tallet, da den sørvietnamesiske president Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte den gamle, franske guvernørboligen ut med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene som står slik de ble etterlatt i 1975.  Turen går videre til Notre Dame-katedralen som ble bygget i årene 1877–1883, og som har to 40 meter høye tårn med jernspir. Vi fortsetter til Ho Chi Minh Citys hyggelige kinesiske bydel, Cholon, der vi kan slentre rundt på Binh Tay-markedet på jakt etter et håndgripelig minne om turen. Om kvelden nyter vi en avskjedsmiddag på en av byens herlige restauranter.

Dag 14
Hjemreise
Hektisk trafikk i Ho Chi Minh City
Du har litt tid til å se fler av byens severdigheter eller kjøpe noen siste ting før vi kjører ut til flyplassen der flyet hjem venter.
Dag 15
Ankomst Oslo
Vi lander på Gardermoen.

Jayavarman

På den komfortable og sjarmerende elvebåten Jayavarman er atmosfæren avslappet og uformell, og du kan nyte solen eller slappe av i baren eller spa-avdelingen. Alle lugarer har privat balkong med sitteplass til to.

Les mer omog andre praktiske opplysninger skipet på: www.albatros-travel.no/reisetyper/skip/jayavarman

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
• Fly Oslo – Siem Reap via Bangkok med Thai Airways og Bangkok Airways
• Ho Chi Minh City – Oslo med Thai Airways via Bangkok
• Norsk/svensk reiseleder
• Utflukter og entréer ifølge program
• Innkvartering i delt dobbeltrom 3 netter i Siem Reap og 2 netter i Ho Chi Minh City på førsteklasses hoteller
• 8 dagers/7 netters cruise med Jayavarman fra rederiet Heritage Line i delt dobbeltlugar (Superior-lugar på Main Deck)
• Frokost daglig
• Lunsj alle dager, unntatt dag 2, 12 og 14
• Middag alle dager, unntatt dag 3, 4 og 14
• Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
•Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
• Reiseforsikring
• Driks til personale om bord, samt til lokalguider og sjåfører. Beregn ca. 125 USD pr. person
• Visum til Kambodsja 30 USD. Husk å ta med passbilde
• Eventuelle ekstra arrangementer
• Personlige fornødenheter
• Tillegg for enkeltrom/enkeltlugar
• Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”
Tillegg for enkeltlugar
kr 17 998,–
Tillegg for dobbeltlugar (Deluxe) på Upper Deck
kr 2 498,– per person i delt dobbeltlugar

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 5 out of 5 by from Fantastisk flott tur Magnus var helt fantastisk som reiseleder, kunnskapsrik, omsorgsfull, entusiastisk, hyggelig, full kontroll på alt og alle.
Date published: 2024-03-20
Rated 5 out of 5 by from En uforglemmelig reise Utrolig å høre om hvordan mange Vietnamesere klarte å overleve i de underjordiske gangene og rommene. Fantastisk å se oppbyggingen av Anchorvat igjen. Magnus lot oss bli kjent med landene på en fremragende måte. Passelig informasjon underveis.
Date published: 2024-03-08
Rated 4 out of 5 by from En kulturreise med mange spennende opplevelser Reisen var spennende og vi fikk oppleve de obligatoriske høydepunktene, samt vi fikk oppleve hvordan folket bor og jobber. Reiselederen var kunnskapsrik og var tilstede for oss. Cruisebåten var flott og med veldig god mat
Date published: 2024-03-05
Rated 5 out of 5 by from En fantastisk reise, som også var krevende. Reisen var veldig innholdsrik. Det var fokus på krigene som har vært, på templer, palasser og museer, men også på dagligliv. Det var høyt nivå på bosteder og mat. Enkelte ganger var det kanskje litt mye program, mange ønsket mer tid til avslapping. Flyreisen får dårlig score, fordi det var åpenbart at vi ikke ville rekke flyet hjem fra Arlanda - det gjorde vi da heller ikke. Vi fikk da valget mellom å vente i mer enn et døgn og å kjøpe billett selv i et annet selskap (hvilket alle gjorde). Reiseleder var helt topp - han kunne kanskje ha kortet ned presentasjonene sine av og til når vi sto rundt og hørte på i sterk varme.
Date published: 2024-03-03
Rated 5 out of 5 by from Reise med gode minner for livet Variert reise med topp reiseleder
Date published: 2024-03-03
Rated 5 out of 5 by from Et eventyr En eventyrreise - fantastisk spennende og innholdsrik. Utrolig kunnskapsrik og dyktig reiseleder.
Date published: 2024-01-31
Rated 5 out of 5 by from Eventyrlig reise Spennende reise spekket med informative og sterke opplevelser, på godt og vondt - fra en forferdelig fortid, utfordrende nåtid til håpefulle fremtidsperspektiver - alt tilrettelagt og formidlet via - og av - en utrolig dyktig reiseleder.
Date published: 2024-01-29
Rated 5 out of 5 by from En fantastisk,opplevelsesrik reise med mye variasjon og god planlegging Dette er en reise vi sent vil glemme.Så variert, spennende , inntrykksfull.Anna vår guide, samt de lokale guidene gjorde en så fantastisk jobb, med sine gode kunnskaper, sitt gode humør og vesen❤️
Date published: 2024-01-29
  • y_2024, m_4, d_25, h_8
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_3, tr_28
  • loc_no_NO, sid_KHCRI01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser