Sommercruise på Grønland

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Eventyrlig luksuscruise langs Grønlands vestkyst med Albatros Travels eget femstjernede skip, Sea Explorer

Kangerlussuaq – Sisimiut – Diskoøen – Uummannaq – Eqi-gletsjeren – Ilulissat, Knud Rasmussens fødeby – Sarfannguit

En cruisereise langs Grønlands vestkyst er en reise til en annen verden. Skipet glir stille mellom store isfjell som lyser i turkis og hvitt på havflaten. Nettene er lyse og sola rød og rund, og med litt flaks får vi se Grønlandsnaturen på sitt vakreste når de arktiske blomstene tegner små fargeprikker i fjellsidene. Fra vårt komfortable og hyggelige skip, Sea Explorer, har vi landgang i Vest-Grønlands småbyer med hjemmebygde trehus, sledehunder og lekende barn. Vi møter polarhistorie og moderne grønlandsk kultur når vi ser Knud Rasmussens hjemby og blir invitert på kaffemik i private hjem. Landskapet er stort og imponerende med runde fjell, små viker og enorme brefronter som strekker seg over fjordmunningene. Med havhester seilende over bølgekammene og – hvis vi er heldige – hvaler lekende i havet blir man betatt av Grønlandskysten!

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Ekspedisjonscruise

  • Reiseleder Albatros

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Danske kroner

Dagsprogram 9 dager
Dag 1
Oslo—Kangerlussuaq. Sightseeing- og moskusoksetur, ombordstigning
Dag 2
Gjennom Søndre Strømfjord mot Sisimiut. Byvandring
Dag 3
Qeqertarsuaq, Diskoøen. Kaffemik
Dag 4
Uummannaq. Byvandring
Dag 5
Breen Eqip Sermia – Ilulissat. Byvandring
Dag 6
Ilulissat. Mulighet for båttur i isen eller helikoptertur over Isfjorden (ikke inkl.)
Dag 7
Sarfannguit
Dag 8
Kangerlussuaq—København. Mulighet for utflukt til innlandsisen (ikke inkl.)
Dag 9
København – Oslo, hjemreise

Sea Explorer

Sea Explorer er et eminent ekspedisjonsskip innrettet som en klassisk luksusyacht

Skipet har flotte, romslige lugarer og stilfulle fellesarealer, alt sammen med sans for detaljen. Der er to spisesteder på skipet: Selve restauranten og en utendørs kafé som benyttes til lunsj ved spesielle anledninger og når været tillater det. Skipets kokker sørger for utsøkte matopplevelser morgen, middag og kveld med internasjonale retter – supplert med lokale retter og råvarer når der er mulighet for det. Med en besetning på 70 personer er servicenivået om bord uovertruffent.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo—Kangerlussuaq. Sightseeing- og moskusoksetur, ombordstigning
Moskusokse i Kangerlussuaq

Vi flyr fra Oslo til Kangerlussuaq.

Kangerlussuaq har den største av de to internasjonale lufthavnene for sivil trafikk i Grønland. Herfra fordeler trafikken seg til resten av Vest- og Nordgrønland. Det er ikke egentlig en by, og faktisk har Kangerlussuaq først fått bygdestatus i 2001; den hører nå under den nye Qeqqata kommune. Det bor rundt 400-500 mennesker fast i Kangerlussuaq og de fleste er tilknyttet lufthavnen. Her er det et glimrende supermarked, et postkontor, en restaurant (på hotellet) og Polar Lodge, som fungerer som Albatros' Grønlandskontor, hotell og suvenirbutikk. Det ligger bare hundre meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne som anla flyplassen under andre verdenskrig. Under navnet Bluie West Eight ble det i 1941-42 etablert en stor flybase for enden av den over 17 mil lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk viktig både under andre verdenskrig og den kalde krigen. På det meste var det stasjonert over 1400 personer der. Med økt teknologisk utvikling mistet basen etter hvert sin militære betydning, og i 1992 forlot amerikanerne stedet og overlot fasiliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.

Etter bagasjeutleveringen blir koffertene fraktet ut til skipet mens vi drar på en kombinert sightseeing- og moskusoksetur i Albatros Greenlands turbusser. Blant annet kjører vi gjennom det tidligere amerikanske baseområdet og opp på høydedraget Black Ridge, på dansk Ravneklippen. Derfra er det en praktfull utsikt over dalen inn mot innlandsisen. Moskusoksene har pleid å holde til her, men det økte jaktpresset kan likevel bety at dyrene holder seg litt på avstand fra veien. Vi speider etter de hårfagre oksene, og det er en god idé å ha en kikkert for hånden.

Etter vårt første møte med den grønlandske naturen kjører vi til den lille havnen, rundt 12 kilometer vest for lufthavnen, der "Sea Explorer" ligger for anker. I Zodiac-gummibåter drar vi i mindre grupper ut til skipet, som ligger cirka en kilometer ute i fjorden, avhengig av om det er høy- eller lavvann. Det vil bli utlevert lettvektsredningsvester på havnen, og en sjømann på kaia vil være behjelpelig med ombordstigningen i gummibåten. Adgangen til skipet foregår via en plattform utenfor Magellan-dekket. Om bord på skipet får man anvist lugarer, sikkerhetsprosedyrene blir gjennomgått, og mens vi nyter middagen i den vakre salongen, begynner vi turen ut gjennom den cirka 17 mil lange fjorden.

Dag 2
Gjennom Søndre Strømfjord mot Sisimiut. Byvandring
Bygden Niaqornat har omkring 50 innbyggere

Tidlig på formiddagen er vi fremme ved Sisimiut, og etter frokosten skal vi få et inntrykk av det moderne Grønland. Sisimiut er Grønlands nordligste by med isfri havn i vinterperioden og er samtidig den sørligste med hundesledekjøring – men først når snøen ligger, vanligvis i november eller desember. Flere steder på Grønland blir hundesleder brukt til jakt og fiske om vinteren, slik som det har vært i flere tusen år. Sledene blir hovedsaklig brukt på havisen, så hundene går i vifteform i stedet for to og to, som man ser i Canada. De lokale forholdene avspeiles også i sledens utforming, som kommer an på om den skal brukes til kjøring på havis, over fjellet, i dypsnø eller andre typer landskap, men prinsippene er alltid de samme: To meier forbundet med tverrplanker, to oppstandere bakerst, og alt sammen er bundet sammen av snorer og tau og ikke en eneste spiker eller skrue. Det gjør at sleden er bøyelig og kan vri seg når man kjører over ujevnheter uten at den går i stykker. Hundesledekjøring som yrke har nesten forsvunnet, men i flere byer – også i Sisimiut – er det en fritidsaktivitet, spesielt for tilflyttede utlendinger.

Sisimiut er med sine snaut 5400 innbyggere Grønlands nest største kommune etter Nuuk. Det har bodd mennesker i Sisimiut-området i rundt 4500 år: Saqqaq-, Dorset- og Thulekulturens folk, som alle kom fra Canada og primært levde av fisk, fugler og pattedyr som hval, sel og reinsdyr. På 1600-tallet kom de første europeiske hvalfangerne til Sisimiut-området. De hadde bare sporadisk kontakt med landets befolkning, og først etter at den norske misjonæren Hans Egede hadde kolonisert Grønland i 1721, ble det etablert en fast kontakt mellom inuitter og europeere. I 1756 ble det opprettet en koloni med navnet Holsteinsborg etter greve Johan Ludvig Holstein, og Sisimiuts gamle bydel består av hus fra koloniens første hundre år. Det eldste huset i byen er fra 1756, og en av de mest markante bygningene er den blå kirken fra 1775. I dag er Sisimiut en viktig utdannelses- og industriby, og av fabrikker kan man fremheve Royal Greenlands fiskefabrikk, som er den største i sitt slag i Grønland og en av de mest moderne i verden.

Vi drar ut på en spennende byvandring der vi først og fremst ser på den gamle kolonitidsbydelen med museet og den vakre kirken, men vi legger også veien forbi byens travle sentrum med mange moderne butikker. Midt på ettermiddagen fortsetter vi sjøreisen vår videre mot nord. I løpet av kvelden passerer vi fjorden Sisimiut Isortuat, Nordre Strømfjord, bygdene Attu og Ikerasaarsuk og del lille byen Kangaatsiaq. I løpet av den lyse natten passerer vi Aasiaat (Egedesminde) og når inn i den sørlige delen av Diskobugten før vi setter kursen mot den berømte Diskoøen med de karakteristiske tusen meter høye lagdelte fjellene.

Vi er langt nord for polarsirkelen, nettene er  lyse og de morgenfriske kan med fordel nyte synet av isfjellene, kjempene i Diskobugten som blir presset ut av Ilulissat Isfjord.

Dag 3
Qeqertarsuaq, Diskoøen. Kaffemik
Skipet Sea Explorer langs Grønlandskysten

Under de tusen meter høye fjellene på Diskoøen har vi gått inn i en beskyttet naturhavn som med rette bærer det danske navnet Godhavn, på grønlandsk Qeqertarsuaq, som ganske enkelt betyr "Storøya".

Qeqertarsuaq var frem til 1950 den viktigste byen nord for Nuuk, bare på grunn av den store mengden hvaler som ble slept hit fra fangstområdene i Diskobugten. Helt siden 1700-tallet har hvalfangsten brakt velstand til Diskoøen, men i dag er samfunnet på vei inn i glemselen med fallende arbeidsmuligheter og manglende forbindelse til fastlandet. Vi går gjennom byen til den særpregede åttekantede kirken som på folkemunne blir kalt "Vårherres blekkhus". Under oppholdet i Qeqertarsuaq blir det arrangert en rekke besøk hos grønlandske familier, der det blir budt på tradisjonell grønlandsk "kaffemik" – et spesielt kaffeselskap som er grønlendernes måte å markere festlige anledninger på, både bursdager, bryllup og første skoledag. Regelen er at man kommer og blir til halvannen kopp kaffe, og så går man igjen og gir plass til neste gjest. Dette er en enestående mulighet til å oppleve den berømte grønlandske kulturen og gjestfriheten på nært hold!

De flate fjellene på Diskoøen er vulkanske og hører til blant de yngste av de grønlandske geologiske formasjonene. Fjellene inneholder noen spesielle forekomster av rent jern og kull, og i en årrekke ble det brutt kull fra Qullissat på nordkysten av øya. Da gruven og byen ble stengt ved dansk dekret i 1972, ble det skapt en sterk politisk bevissthet blant ungdommen på Grønland – en bevissthet som medvirket til at Grønland i 1979 fikk "hjemmestyre".

Sist på ettermiddagen stevner "Sea Explorer" igjen ut i bukta med kurs nordover. Om kvelden går vi vest for Diskoøen, passerer Hareøen og runder tidlig om morgenen de lave knausene på spissen av Nuussuaq. Vi befinner oss nå i Uummannaq-bugten og passerer hele tiden isfjell, det ene mer dramatisk og særegent enn det andre.

Dag 4
Uummannaq. Byvandring
Hjertefjellet ved Uummannaq

Om morgenen befinner vi oss 59 mil nord for polarsirkelen, på 70 grader nord, i et av det vakreste og mest solrike områdene på Grønland. Vi har nådd til Uummannaq. Innseilingen til Uummannaq er ganske enkelt i verdensklasse og bør nytes fra dekket, uansett hvilken tid skipsklokken måtte slå! Byen ligger på en 12 km2 stor øy, og utsikten domineres av det imponerende 1175 meter høye hjerteformede fjellet som byen er oppkalt etter. Fra byen er det en imponerende utsikt mot Storøyas tusen meter høye klippesider, til Nuussuaq-halvøyas snødekte tinder i sør og utover fjorden, der store isfjell i alle former og størrelser majestetisk flyter forbi i langsom rutefart, dirigert av vinder og strømmer. Hele fem aktive breer i bunnen av fjorden sørger for at det er masser av isfjell å se på.

Uummannaq ble først anlagt som koloni i 1758 inne på fastlandet i Nuussuaq, men allerede i 1763 flyttet byen ut på øya, der selfangsten var bedre. På vandringen vår gjennom de bratte gatene i byen skal vi se det gamle gule tranhuset, bygd i 1860, der hval- og selspekket ble oppbevart. Men det ble ikke kokt her; på grunn av lukten foregikk kokingen utenfor byen. Bak tranhuset ser vi et torvhus som var i bruk inntil for få år siden.

Det var i Uummannaq-distriktet på Nussuaq-halvøya ved Qilakitsoq ("Der himmelen henger lavt") man fant de berømte Qilakitsoq-mumiene, seks kvinner og to barn. Man tror at de druknet i en konebåt-ulykke og ble begravd i en tørr og kjølig klippehule for 600-700 år siden. Mumiene blir nå oppbevart i Nuuk.

Vi bruker formiddagen i byen, som med sitt stabile arktiske klima med 2000 solskinnstimer og bare 100 millimeter årlig nedbør med rette kan kalle seg Grønlands riviera! Et av de beste stedene å nyte utsikten og det gode klimaet på er terrassen på Hotel Ummannaq.

Tidlig på ettermiddagen møtes vi i havnen for å gå om bord og reise videre mot sør. Hvis vinden ikke er for kraftig, legger kapteinen skipet inn til den lille bygda Niaqornat på nordsiden av Nussuaq. Her bor det bare 60-70 mennesker, som lever av reinsdyrjakt og fangst. Når vi har mulighet til å komme i land, åpner bygda seg for oss, og vi får et godt inntrykk av livsvilkårene i et av Grønlands minste tettsteder.

Dag 5
Breen Eqip Sermia – Ilulissat. Byvandring
Ilulissat er Grønlands tredje største by

Om formiddagen er skipet framme ved et av reisens høydepunkter når det gjelder naturfenomener: den enorme breen Eqip Sermia i nordøsthjørnet av Diskobugten. Denne brefronten cirka 50 sjømil nord for Ilulissat er blitt en mindre berømthet, og det kommer mange turbåter hit hver dag. Også de gamle ekspedisjonsdeltakerne hadde sin base her, blant andre den franske etnologen og polarforskeren Paul-Émile Victor, som bygde et overvintringshus som base for turene han tok inn på innlandsisen i perioden 1948-1953. Vi går så tett inn til iskanten som mulig, men i behørig avstand fra nedraste isblokker og de voldsomme bølgene som oppstår ved kalvingen. Tidlig på ettermiddagen gjør vi klar til avgang, og kursen går nå mot Ilulissat, der vi legger til sent på kvelden. Vi skal for ordens skyld nevne at Ataa-fjorden inn til Eqi-breen innimellom blir så full av is at det ikke er mulig å komme seg inn med båt. I så fall blir denne dagens program endret, for eksempel til et bygdebesøk i Diskobugten – i den forlatte kullgruvebyen Qullissat eller bygda Saqqaq.

Når vi er framme i Ilulissat går vi en kveldstur gjennom byen til Sermermiut-sletten, rundt to kilometer sør for Ilulissat. Her er det fantastisk utsikt til Isfjorden. Sermermiut betyr "Folket ved isen", og stedet har vært bebodd fra rundt 1400 f.Kr. med unntak av enkelte perioder frem til 1737. Da de første danske kjøpmennene kom til Isfjorden i 1727 og "oppdaget" Sermermiut, bodde det rundt 250 mennesker der. Den gangen var det det tettest befolkede stedet på Grønland. Boplassen fremstår i dag som en rekke gressbevokste firkantede kratere. De var fundamentene til husene man bodde i. På skråningene er det funnet mengder av knokler og bein av sel, fugl, fisk og hval, så det er ikke vanskelig å regne ut hva kosten har bestått av. Kolonien Jakobshavn, det nåværende Ilulissat, ble anlagt i 1741 av dansken Jakob Severin litt nord for Sermermiut, der anløpsforholdene var bedre.

Isfjorden, landet langs fjorden og Sermermiut-sletten er utlagt som fredet område, og vandring i området er begrenset til de avmerkede stiene. Man skal derfor ikke krysse selve boplassområdet utenfor den oppmerkede stien. Vi skal for ordens skyld gjøre oppmerksom på at hvis vi mot forventning ikke kan komme inn til Ilulissat på grunn av is ved innfarten til havnen, besøker vi i stedet byene Qasigiannguit og Aasiaat sør for Ilulissat.

Dag 6
Ilulissat. Mulighet for båttur i isen eller helikoptertur over Isfjorden (ikke inkl.)
Med helikopter over isfjellene ved Ilulissat

lulissat er en av de byene på Grønland som ligger vakrest til. Navnet betyr på grønlandsk "Isfjell", og byens kjælenavn er med rette "Isfjellenes hovedstad". I Diskobugten like utenfor kysten av Ilulissat ligger nemlig de gigantiske isfjellene. De kommer fra Isfjorden, en god halvtimes fottur sør for Ilulissat, og de stammer fra den enorme breen Sermeq Kujalleq, 32 kilometer lenger inne i fjorden. Med sin bredde på 10 kilometer og sin tykkelse på 1000 meter er det den mest produktive breen utenfor Antarktis. Der de fleste andre breer kalver med en fart av rundt en meter i døgnet, kalver Ilulissat-breen med en fart av 25 meter. Dette betyr i praksis at breen produserer mer enn ti prosent av alle isfjell i Grønland; det svarer til 20 millioner tonn i døgnet. Alt dette har bidratt til at Isfjorden er kommet på UNESCOs liste over verdens naturarv – en ære fjorden og byen Ilulissat deler med for eksempel Mount Everest, Yellowstone og bare 182 andre naturscenerier i verden.

I de mer enn 250 årene som er gått siden Ilulissat ble grunnlagt, har den vokst jevnt, og den er i dag Grønlands tredje største by med mer enn 4300 innbyggere. Mange av beboerne lever av fiske eller av fiskeindustrien. Det er en svært levende og hyggelig by, med et etter grønlandske forhold rikt tilbud av kulturelle attraksjoner. Det var i Ilulissat polarforskeren Knud Rasmussen ble født. I selve byen vil vi blant annet se nærmere på byens kirke, som ligger flott til, og på Knud Rasmussens vakre gamle hus.

I dag kan du også dra på to ekstra utflukter: En båttur i den UNESCO-fredede Isfjorden og en helikoptertur over Isfjorden. Båtturen skal bestilles hjemmefra, men helikopterturen bestilles og betales på stedet. Se prisinformasjonen for mer info om bestilling av båtturen. Helikopterturen skal betales direkte til vår lokale samarbeidspartner i Ilulissat på utfluktsdagen. (Vi understreker at 2014-prisen for helikopterturen ennå ikke er fastsatt. 2013-prisen per person er DKK 1.495.)

Ut på kvelden tar vi igjen avskjed med Isfjellenes hovedstad.

Dag 7
Sarfannguit
Blått trehus i Sarfannguit

Skipet har gått sørover i løpet av natten, og vi har ved middagstid kommet fram til bygda Sarfannguit i Sisimiut kommune. Vi har tidligere sett "storbyen" Sisimiut og skal nå få et inntrykk av en av de best fungerende bygdene på Grønland. Sarfannguit ligger flott til på et høydedrag på øya av samme navn, som betyr "Små strømsteder". Bygda har rundt 130 innbyggere, og det gode fisket og de glimrende jaktmulighetene i det store reinsdyrområdet bak øya betyr at bygda er forholdsvis velstående.

Ved kveldstid går turen tilbake til Kangerlussuaq.

Dag 8
Kangerlussuaq—København. Mulighet for utflukt til innlandsisen (ikke inkl.)
Knølhval

I løpet av natten har skipet gått gjennom den 17 mil lange Søndre Strømfjord, og om morgenen er vi ved veis ende i Kangerlussuaq. Etter frokost på skipet tar vi avskjed med besetningen på skipet og drar inn til land i Zodiac-båter. Mens vi er i Kangerlussuaq rekker vi å få med oss noen siste inntrykk av Grønland. Hvis du har lyst kan du bestille en ekstrautflukt til innlandsisen og se Grønlands vidstrakte iskappe. Ingen andre steder i Grønland kan man komme så langt inn i det grønlandske innlandet, der enorme brefronter pløyer seg dypt inn i det dramatiske landskapet. I dette storslåtte natursceneriet mellom fjorden og innlandsisen, der Grønlands største bestand av fjellrev, moskus og rein lever, kan du komme helt nærme den gigantiske iskappen. Ekstrautflukten til innlandsisen skal bestilles hjemmefra – se Prisinformasjon for mer informasjon.

Vi flyr til København fra Kangerlussuaq. I København blir vi innkvartert på hotell.

Dag 9
København – Oslo, hjemreise
Vi flyr fra København hjem til Oslo etter frokost.

Sea Explorer

Sea Explorer er et eminent ekspedisjonsskip innrettet som en klassisk luksusyacht med flotte, romslige lugarer og stilfulle fellesarealer, alt sammen med sans for detaljen. Der er to spisesteder på skipet: Selve restauranten og en utendørs kafé som benyttes til lunsj ved spesielle anledninger og når været tillater det. Skipets kokker sørger for utsøkte matopplevelser morgen, middag og kveld med internasjonale retter – supplert med lokale retter og råvarer når der er mulighet for det. Med en besetning på 70 personer er servicenivået om bord uovertruffent.

Les mer om skipet og andre praktiske opplysninger her: www.albatros-travel.no/reisetyper/skip/sea-explorer

Ekstra utflukter

Båttur mellom isfjellene i Ilulissat kr 610,–
Du kan bli med på en spennende båtutflukt til Isfjorden (varighet ca. 2,5 timer) der vi opplever de imponerende isfjellene på helt nært hold. Det er litt av en opplevelse å være med ut blant iskolossene, kjenne kulden fra isen og ta noen flotte bilder av de fantastiske formasjonene. Husk varme klær! Utflukten skal bestilles og betales hjemmefra senest 30 dager før avreise. Utflukten ledes av en skandinavisktalende guide fra vår lokale agent.

Isbre-sightseeing med helikoptertransport kr 1998,–
Som noe helt nytt kan du delta på en spennende utflukt til Nuussuaq-halvøyas snødekkede tinder med fantastisk utsikt til isbreene i området.Vi lander med helikopter på 1200 meters høyde ikke langt fra en av områdets store breer og har 20–30 minutter til å utforske området og nyte utsikten. Turen fra Uummannaq til Nussuaq foregår med helikopter, flytid ca. 10 minutter.
Utflukten skal bestilles og betales hjemmefra senest 45 dager innen avreise.
Utflukten ledes av en av våre erfarne reiseledere og gjennomføres ved minimum 30 deltakere.

Utflukt til innlandsisen kr 775,–
I Kangerlussuaq kan du bli med på en utflukt til den grønlandske innlandsisen. Den enorme iskappen dekker hele 80 prosent av Grønlands areal og er i gjennomsnitt to kilometer tykk. Vi kjører gjennom det flotte landskapet forbi saltsjøer og sletter opp til kanten av innlandsisen. Utflukten skal bestilles og betales hjemmefra senest 30 dager før avreise. Utflukten ledes av en skandinavisktalende guide fra vår lokale agent.

Vær-, vind- og strømforhold med videre kan føre til at utfluktene må endres eller avlyses.

Isfjorden ved Ilulissat

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltlugar: (kun mulig i kat. C og D)

Avreise 18. juni 2014
Lugarkategori C kr 29 998,–
Lugarkategori D kr 27 998,–

Avreise 9. juli 2014
Lugarkategori C kr 32 998,–
Lugarkategori D kr 30 998,–

Tillegg for oppgradering av suite
Suitekategori A: kr 14 998,–
Suitekategori B: kr 12 998,–
Suitekategori C+: kr 7 998,–
Suitekategori C: kr 4 998,–
Suitekategori D: kr 2 998,–
Mulighet for ekstraseng
Der er ingen rabatt for en eventuel 3. person hvis man velger å bo 3 personer i en suite. Ekstrasengen er en liten sovesofa.
Prisen inkluderer
• Skandinavisktalende reiseledere
• Fly Oslo – Kangerlussuaq t/r via København

• Utflukt og lokaltransport i Kangerlussuaq dag 1.
• Havnenære byvandringer, museumsbesøk og kaffemik ifølge program
• Informasjonsmøder og foredrag ved reiselederne

• 7 dagers cruise med Sea Explorer i delt utvendig dobbeltlugar. Lugarkategori E
• 1 natt på hotel i København i delt dobbeltrom med frokost

• Helpensjon på skibet
• Kaffe og te på skipet
• Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
• Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
• Reiseforsikring
• Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
• Tillegg for enkeltlugar
• Eventuelle måltider på land

• Drikkevarer (i tillegg til kaffe, te, isvann)
• Driks til besetningen på M/S Sea Explorer (beregn ca. 85 kr. per dag per person)
• Personlige fornødenheter
• Alt som ikke er nevnt under "Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser